Bir politik güldürü ustasi

  • Giriş : 19.11.2005 / 00:00:00

ISTANBUL - Besiktas Belediyesi Kültür ve Sanat Platformu, Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Elestirmenligi ve Dramaturji Bölümü’nün de katkilariyla iki günlük uluslararasi Haldun Taner Sempozyumu düzenledi.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


Bu yilki Besiktas Belediyesi Haldun Taner oyun yarismasi ödülünün sahibi Basak Özdogan Pirim olurken, kisa öykü ödülünü de Yüksel Pazarkaya aldi.
Ödül töreninden sonra ise Haldun Taner’in oyun ve öykülerini inceleyen bildiriler sunuldu. Buna göre ilk bildiriyi sunan, Esen Çamurdan “Haldun Taner Oyunlarinda Ol(ama)mak” basligi etrafinda Haldun Taner’de varolus sorununu irdeledi.
Haldun Taner’in oyunlarinda üç karsitligin söz konusu oldugunu belirten Çamurdan, bunlari ‘gerçek ve istek’, ‘eski ve yeni’, ‘ezen ve ezilen’ seklinde çatiskilar olarak ayirmak gerektigini söyledi. Çamurdan, Taner’in oyunlarinda ekonomik sorunlarin bir güldürü atmosferi içerisinde seyirciye sunuldugunu belirterek “O’nun oyunlarinda oturmamis bir toplum örnegi ile karsilasiriz sürekli. Yani bir temelsizlik söz kosudur. Ayrica onda bir düzen ve insan çeliskisi ortaya çikar” dedi.
Kabarenin gücünü kullandi
Doç. Dr. Dikmen Gürün ise “Haldun Taner ve Kabare Tiyatrosu” baslikli bir bildiri sundu. Gürün, bildiride kabare’nin politik bir taslama oldugunu belirterek, Haldun Taner’inde Türkiye’de bu türün ilk uygulayicilarindan oldugunu söyledi. Kabarenin dünya üzerindeki tarihini de anlatan Gürün, Haldun Taner’in toplumsal haksizliklardan yararlanarak kabareler ürettigini ifade etti. Gürün “Kabare tiyatrosu ait oldugu ülkenin politik çalkantilarina paralel bir çizgi izler. Ve kabarenin toplumu etkileme gücü toplumun altyapisiyla, bilinç düzeyiyle de yakindan iliskilidir. Zaman zaman kabare bir bosalma mekanizmasi islevi de görebilir. Kabare bir hücum tiyatrosudur” dedi.
Daha sonra Haldun Taner’in kabare çalismalarina nasil basladigini anlatan Gürün, “Bugün de iktidarda olanlara karsi kabareye olan ihtiyaç çogaliyor” dedi. Daha sonra konusan Dogan Hizlan ise “Haldun Taner’in öykü kahramanlarinin toplumsal görünümü” üzerinde durdu.
Taner’in kahramanlarinin çok yönlü oldugunu ve toplumun her kademesine seslendigini söyleyerek “Insanin çok yönlü tanimi vardir onda. Ve herkesten bir seyler vardir kahramanlarinda. Bu kahramanlar bir zamansizlik içindedirler, eskimezler, güncelligini yitirmezler” dedi. Hizlan, son olarak “Kapitalizmin bu çok hizli çaginda bugün de O’nun kahramanlarini görmek mümkün. Yasam acimasiz bir rekabet ortami içinde deviniyor. O çok yazardan daha toplumcu. O mizah türünün en önemli yazaridir ülkemizde” dedi.
21. yüzyil tiyatro yazari
Daha sonra da “Haldun Taner Tiyatrosunda Yerellik ve Evrensellik” baslikli bir panel gerçeklestirildi. Panele Zehra Ipsiroglu, Sevda Sener, Zeynep Oral ve Aysegül Yüksel katildi.
Ikinci gün ise ilk olarak György Hazai Haldun Taner’le ilgili anilarini anlatti. Daha sonra Sie Petros Markaris “Kesan’dan Berlin’e Taner’in oyunlarinda destan ve epik tiyatro iliskisi”ni irdeleyen bir konusma gerçeklestirdi. Ardindan Haldun Taner yaratimini irdeleyen üç bildiri sunuldu.
Zehra Ipsiroglu, “Haldun Taner ve Bertolt Brecht”, Aysegül Yüksel; “Haldun Taner’in oyunlari, Bati tiyatro geleneginde zincirin bir halkasi” baslikli bildirisini, Yavuz Pekman ise “Haldun Taner’in oyunlarinda epik bir unsur olarak eglenme” baslikli bildirilerini sundular.
Sempozyumun son etkinligi ise Okan Bayülgen’in yönettigi Ferhan Sensoy, Sibel A. Yesilay ve Özen Yula’nin katildigi “21. yüzyilda tiyatro yazari” baslikli panel yapildi. Panelin ardindan gösterimi yapilan Haldun Taner belgeseli ile sempozyum son buldu.

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious