'Bitlis'te Beş Minare'nin öyküsü

  • Giriş : 16.12.2006 / 00:00:00

"Bitlis'te Beş Minare" türküsünün gerçek öyküsü bilinenden çok farklıymış.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


"Bitlis'te Beş Minare" türküsününü öyküsünün bilinenden farklı olduğunu ve Bitlis'li şair Niyazi Ateşli tarafından yazıldığını söyleyen Fatih Eren, bunu müziğe uyarlayıp bugünkü şekline kendisinin getirdiğini kaydetti.

Türkünün yazılışı ile ilgili bilinen hikaye şöyle: 93 harbinden sonra Ruslar Bitlis'ten çekilmiş sonra Bitlisliler geri dönmüş. Bir baba-oğul Dideban Dağı'nın eteklerinde bekliyormuş, şehre girmeye de çekinmişler. Baba oğlunu göndermiş 'gir bakalım şehirde ne var ne yok?' demiş. Oğlu gitmiş ve babasına ; ''baba 5 minare kalmış, birisi de yıkık'' demiş. Babası da efkârlanmış ve bunun üzerine bu türkünün sözlerini yazmış.

Türkünün kendisine ait olduğunu açıklayan Fatin Eren, farklı şekilde anlatılan hikayelerden rahatsızlık duyduğunu belirterek şunları söyledi: "Dikkat ederseniz 'isterem yanen gelem' diyor. Yani 'isterem yanına geleyim' kimin yanına gidiyor? Bitlis'in mi? Belliki birinin yanına gidecek. 'Güzelim benden kaçma' Bitlis kaçıyor mu yerinden?"

Fatin Eren 1940 Bitlis doğumlu. 1965 yıllında İstanbul'da Türk Folklor Eğitim Merkezi (TÜFEM) ve 1969 yıllında Kemal Çavuşoğlu, Mahzar Irmak, Nazmi Zülfikar gibi Bitlisli bir çok isimle Türk folklor kurumu kurarak İstanbul'da Bitlis folklorunu tanıttı. "Bitlis'te 5 minare" türküsünü Niyazi Ateşli ismindeki Bitlisli bir şairin, şiir olarak yazdığı ve şiirin orijinal dörtlüğünün;

Bitlis'te beş minare

Yüreğim dolu yare

İsterem yanan gelem

Cebimde yok beş pare

****

Tüfeğim dolu saçma,

Güzelim bende kaçma şeklinde olduğunu söyleyen Eren sözlerini şöyle sürdürdü: "Şiirin tamamı sevgiliyi ve hüzün anlatan bir şiirdir. Beri gel oğlan / beri gel canan kelimelerini kendim ekledim. Sık sık yurt dışı festivallerine gitmemiz nedeni ile çeşitli ülke folklor gruplarının sahne uygulamalarında ve kareograflarından etkileniyorduk. Dolayısı ile halk danslarımızın otantizmini bozmadan, bazı sahne düzenlemeleri yapmayı, bazı oyunlar mahalli türkülerle süslemeyi uygun bulduk ve hayata geçirdik. Bu anlayışla hareket eden Bitlis halk dansları uzmanı olarak, özellikle barite düzenine oynadığımız govenk oyunu ritimi ve müziğine, Bitlisli şairimize ait bazı dörtlükleri uyarlamaya başladım. Bu maksatla yaptığım 'Bitlis'te beş minare, gülizar çaydan geçmiş ve bitlisin etrafı dağlar' türküleri bu çalışmaların örneklerindendir. Bitlis'te beş minare şiirin müziğe uygulamaya kalkınca da baktım ki sözler ritme uymuyor. Neticede sözlerin ritme uyması lazım. Beri gel oğlan, beri gel ben ilave ettim şiire. Orijinalinde böyle bir cümle yok. Açıp Niyazi Ateşli'nin kitabına bakın." dedi.

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious