Fazıl Say'a İsviçre'den 'Mozart' övgüsü

Fazıl Say'a İsviçre'den 'Mozart' övgüsü.9901
  • Giriş : 17.02.2008 / 10:18:00

Piyanist ve besteci Fazıl Say'ın, Avrupa turnesi kapsamında 13 Şubatta Zürih'te verdiği konserdeki Mozart yorumuna İsviçre basınından övgü geldi.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


Müzik eleştirmeni Jürg Huber, İsviçre'de yayımlanan Neu Zürcher Zeitung'daki yorumunda, ''Cüretkar Türk Marşı (Alla Turca) düzenlemesiyle ağzına kadar dolu salondaki dinleyicileri koltuğundan fırlatması, onun bir şov ustası olduğunu ortaya koyuyor. Mozart da sanki aynı anda salondaydı'' dedi.

Alınan bilgiye göre, tirajı 143 bin 800 olan Neue Zürcher Zeitung'un kültür bölümünde ''Piyanoda Opera'' başlıklı haber yorumda, Say'ın Zürih Oda Orkestrası ile verdiği konser değerlendirildi.

Fazıl Say'ın konserinin ilgi gördüğünün belirtildiği yazıda, Say'ın Mozart'ın ünlü yapıtı ''Türk Marşı-Alla Turca'' yorumu, başarılı ve ''cüretkar'' bulunurken, Say'ın sahnede ikinci bisini yaptığı George Gershwin'in ''Summertime'' yorumuyla ilgili de ''Summertime''ın yumuşak nağmeleri ile önce mahmurlaştırıp, sonra da bu kez heyecan verici bir şekilde coşturması, onun büyük müzikal yaratıcılık yeteneğinin bir işareti'' denildi.

Huber, yazısında konserle ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:

''Bu, do majör -KV 467- piyano konçertosunun icrasında da kendini gösterdi. Karakterleri neşeli bir şekilde takdim eden, onları birbirleriyle konuşturan ve ruh halini aniden değiştirme sanatını ustalıkla kullanan opera bestecisi Mozart da sanki aynı zamanda salondaydı. Eserin son bölümü ise solist ile önce ısınma parçası olarak si majör iki numaralı süiti Kassation Nr.2 KV 99? çalmış olan Zürih Oda Orkestrası arasında sportif bir güç çekişmesine dönüştü.

Piyano temasının girişinde müziğin akışına getirdiği düzenlemelerle gerilimi arttıran Say, kuyruklu piyanosundan doğru orkestrayı yönetmeye, temaların çalınmasını ve her bir enstrümanın diğerleri ile bir yarış içine sokulmasını yönlendirmeye başladı.''

Fazıl Say'ın kendine has stili ile ''sessizlik ve sesi dar bir alan içerisinde buluşturduğu'' kadansın (bestecilerin konçertolarında tamamen yorumcuya bıraktığı geçitler) da başarılı olduğunun ifade edildiği yazıda, re majör konçertonun (KV 537 coronation concert) başlangıç bölümündeki kadansın da ilgi çekici ve ''cüretkar'' olduğu yönündeki yorum aktarıldı.

-''HAREMDE BİNBİR GECE''-

Piyanist ve besteci Fazıl Say, 6 Şubatta İtalya'nın Milano, 7 Şubatta da Mestre'de sahne aldı.

Say, 9 Şubatta İtalya'nın Savona, 11 Şubatta Genova kentinde izleyiciyle buluşurken, 13 Şubatta İsviçre'nin Zürih, 15 Şubatta Villars şehirlerinde konser verdi.

Almanya'nın Dortmund kentinde dün seyirci karşısına çıkan Say, 20 Şubatta İsviçre'nin Luzern kentinde ''Haremde Binbir Gece'' adlı eserinin prömiyerini yapacak.

Fazıl Say'ın ''Haremde 1001 Gece'' adlı keman konçertosunun solisti uzun süredir birlikte çalıştığı ve 7 Aralıkta İstanbul'da aynı sahneyi paylaştığı Patricia Kopatchinskaja olacak. ''Haremde 1001 Gece'', yıl içerisinde Fransa, Almanya, Japonya ve Türkiye'de de sanatseverlere sunulacak. Say, 21 Şubatta da Luzern'de Kopatchinskaja ile beraber eseri seslendirecek.

Sanatçı, 25 Şubatta Hollanda'nın Nijmwegen kentinde, Almanya'nın Kaiserslautern kentinde 28 Şubat, Saarbrücken şehrinde ise 29 Şubatta konser verecek.

Mart ayında İspanya ve Almanya'da sanatseverlerle buluşacak olan Fazıl Say, Nisanda ise Rusya'daki Türk Kültür Yılı kapsamında Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından düzenlenen etkinliklerde de sahne alacak. Say, Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası (CSO) ile ''Nazım Oratoryosu''nu seslendirecek.

Eser, Ekim ayında da Frankfurt Kitap Fuarı'nın açılışında Almanca olarak yorumlanacak.

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious