Laçin’e Fransız onayı!

  • Giriş : 04.05.2006 / 00:00:00

Berna Laçin’in, 'Dönme Dolap’ oyunundaki rolüyle Afife Tiyatro Ödülü alması üzerine başlayan tartışma Fransa’ya uzandı.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


Türk tiyatrosunun 'Oscar’ı sayılan ve bu yıl 10. kez verilen Afife Tiyatro Ödülleri’nin yankısı devam ediyor. Berna Laçin’in, “Dönme Dolap” isimli oyundaki rolüyle 'Müzikal ya da Komedi Dalında En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’nü kazanması, beraberinde tartışmaları da getirdi. “Dönme Dolap” adlı eserin 'komedi’ olmadığında ısrar eden sanatçılar, halen Paris’te Theatre Marigny’de kapalı gişe oynayan oyunun başrol oyuncusu Alain Delon’un görüşlerine başvuracaklarını söyledi. Ne var ki tartışmalara son noktayı yine Theatre Marigny koydu. Tiyatro adına açıklama yapan Elisabeth Hamel, oyunun modern komedi olduğunu söyledi.

Çakıralp’ten destek
“Komedi mi? Değil mi?” tartışması şöyle gelişti: “Tepetaklak” adlı oyundaki rolüyle aynı dalda ödüle aday olan Nilgün Belgün, ödüller belli olduktan sonra açıklama yaparak “Dönme Dolap”ın 'komedi oyunu’ olmadığını, dolayısıyla kendisine haksızlık yapıldığını belirterek, “Oyunun komedi olmadığını bir tek jüri bilmiyor” dedi. Oyuncu Şahnaz Çakıralp de Belgün’ün açıklamasını destekledi, birçok oyuncunun bu görüşte olduğunu söyledi.
Tartışmaların son aşamasında Nilgün Belgün, Eric Assous’nun yazdığı, ilk kez 12 Ekim 2004’te Paris’te sahnelenmeye başlayan ve halen Theatre Marigny’de kapalı gişe oynayan oyunun başrol oyuncusu Delon’a ulaşmaya çalışarak oyunun komedi olup olmadığını teyit edeceğini açıkladı.
Theatreonline.com’dan eleştirmen Guillermo Pisani, “Dönme Dolap”ın Fransa’daki sahnelenişiyle ilgili eleştirisinde oyundaki kadın karakterin “bir mizah çeşitlemesi sunduğunu” belirtti.
Delon’un başrolünü Astrid Veillon ile paylaştığı “Dönme Dolap” adlı oyunu 2004’te sahneye koyan Paris’teki Marigny Tiyatrosu’nun da görüşüne başvurduk.
Tiyatronun efsanevi sanat yönetmeni Robert Hossein’in asistanlığını yapan Elisabeth Hamel, bize oyunun “bir modern komedi” olduğu yanıtını verdi.

Oyunun yönetmenİ Gencay Gürün’ün görüşü

'Dönme Dolap komedi değil!’

“Dönme Dolap”ta güldüren sahneler var ama oyun komedi kategorisine girecek bir oyun değil. Duygusal ve merak ettiren bir oyun. Tiyatro İstanbul’da hem “Dönme Dolap”ı hem de “Tepetaklak”ı yönettim ve ikisinin de bende orijinal afişleri var. “Tepetaklak”ın afişinde komedi yazıyor. “Dönme Dolap”ta yazmıyor. Bu oyun, yer yer güldürebilir ama komedi kategorisinde değildir. Benim üzüntüm, iki oyuncumun karşı karşıya getirilmesi. Laçin fevkalade güzel oynuyordu ve onun yıpratılmasına çok karşıyım. Keşke diğer kategoriden aday gösterilseydi derim ama çok hak ettiği bir ödülü aldı Berna.

Görüş birliği var

Prof. Dr. Hasan Anamur - Eleştirmen (Jüri)
Bu oyunu komedi olarak değerlendirdik, çünkü öyle. 18 kişiden hiç kimse değerlendirmenin yanlış olduğunu düşünmedi. Sonuca saygı göstermek gerekir.


Tijen Par - Oyuncu, (Jüri)
Oyunun komedi olup olmadığı yönünde herhangi bir kuşkum yok. Öte yandan komedi de, dram da sonuçta oyun. Bu ayırım niye? Sonuçta oyuncunun nasıl bir performans sergilediği önemli.


Cem Duygulu - İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı (Jüri)
Oyunun komedi olduğuna inanmasam seçmezdim. Niye ödül verildikten sonra itiraz ediyorlar?


Üstün Akmen - Uluslararası Tiyatro Eleştirmenleri Birliği Türkiye Merkezi Başkanı
Oyun, bulvar komedisi tanımına tamı tamına uygun. Aslında Afife jürisine, ilk kez o yıl sahnelenmiş olan en başarılı yerli oyunun yazarına verilmesi gereken “Cevat Fehmi Başkut Özel Ödülü”nün neden 2004’te sahnelenmiş bir oyuna verildiğini, Zuhal Olcay ile Tilbe Saran’ın hangi hassas teraziyle birbirlerinden ayrıştırıldığını, “Gece Mevsim”inde Selçuk Yöntem’in karakteri “yardımcı rol” ise başrolün kimde olduğunu sormak isterim.


Seçkin Selvi - Tiyatro eleştirmeni
“Dönme Dolap”, hoş bir bulvar komedisi havasında başlayan, yer yer duyarlılıklar taşıyan ve mutlu sonla biten bir oyun.


Tuncer Cücenoğlu - Oyun yazarı
“Dönme Dolap” bir komedidir, kara güldürüdür.

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious