Mustafa Akad’in en büyük hayali ‘Istanbul’un fethi’ni çekmekti

  • Giriş : 12.11.2005 / 00:00:00

Istisnasiz her mübarek gecede bütün Müslümanlarin aklina gelen ilk ve -belki de- tek filmdir Çagri.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


Nasil bikilsin ki? Bir film düsünün, insanligin rahmet ve merhamet sebebini, ‘sen olmasaydin’ vurgusunun sahibini anlatiyor. Üstelik ondan tek kare bile göstermeden. Çagri filminin en önemli özelligi nedir biliyor musunuz? O kadar farkli Islâm yorumu ve degisik nakil yolu olmasina ragmen, Çagri’dan çok önemli ve hassas olunan bir noktada kimsenin rahatsizlik duymadi. Hem Islamî camiadan hem de digerlerinden. Misal birçok ülkede halk Müslüman olmasina ragmen, idare yahut kanunlar Islamiyet’e karsi hassastir. Bizde oldugu gibi... Ancak ne Rusya’da, ne monarsiyle veya diktayla yönetilen halki Müslüman olan ülkelerde bu filmden rahatsizlik duyulmadi.

Bunun en önemli sebebi, filmin yönetmeni Mustafa Akad’di. Bu durumu onunla tanisinca anlamak zor degildi. TGRT’nin akil almaz serilikle her kutlu insanin biyografisini filme aldigi bir dönemde ülkemize gelmisti. Sinema ile ilgili olan herkes gibi, ben de Akad ile görüsmek, hasbihal etmek istiyordum; ancak onu davet edenlerin kurdugu tuhaf fanusu kirmak mümkün olmuyordu. Sonunda kaldigi otele gittim. Bir süre sonra yaninda iki mihmandari ile lobide göründü. Disaridan geliyordu, ona dogru yürürken mihmandarlar nazikçe görüsemeyecegimi bildirdiler. Ancak ilginç bir sey oldu. Biz tam umudu kesmisken, resepsiyondan ‘telefon’ oldugunu söylediler. Telefondaki Akad’di. “O iki arkadas gidene kadar beklerseniz, sizinle görüsürüm.” dedi.

Yaklasik iki saat süren sohbet boyunca, karsimizdaki sinema bilgesinden etkilenmemek mümkün degildi. Daha o dönem; “Siz Türkler büyük ve görkemli filmleri biraz zor yaparsiniz.” tespitinde bulunmustu. Biliyordu; çünkü sabirsizdik, uzun vadeli ve büyük düsünemiyorduk. Üstelik Akad’in annesi bir Türk’tü!

Osmanli tarihi onu müthis etkiliyordu ve eninde sonunda bir Fetih filmi çekecegini israrla söylüyordu. Müslüman insanin inanci ile sanatin asla çatismayacagindan bahsederek -Ömer Muhtar filminde oldugu gibi- dengeden bahsediyordu. Madde ile mananin dengesi. Çagri filminin esprisi buydu. Hem sinematografik hem de içerik basarisi vardi onun filmlerinin. Kaderin garip tecellisine bakin ki, kendilerine Islâm için mücadele ettikleri imaji veren merhametsiz canilerin bombasiyla kesisti yolu. Islam için mücadele ettiklerini ileri sürenler öldürdü Allah ve peygamberini anlatan insani. Eminim bombayi atan vicdansiz ve cani ruhlu kisiler de Islam tarihinin ilk basamagi olarak Çagri’yi izlemislerdir. Umarim yaptigi hizmet kabrine ve ahiretine isik olur...



Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious