Sabah-Atv'nin satışına itiraz

Sabah-Atv'nin satışına itiraz.15114
  • Giriş : 23.02.2008 / 18:40:00

ATV-Sabah’ın Çalık grubuna satışına karşı çıkan RTÜK üyesi Mehmet Dadak, satışın yasalara aykırı olduğunu ileri sürdü.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


CHP kontenjanından seçilen RTÜK üyesi Şaban Sevinç’in ardından bugün de Mehmet Dadak kaleme aldığı karşı oy yazısında Çalık’ın yasal engellerinin bulunduğunu savundu.
Dadak, bazı yasal engellerin kaldırılması için verilen sürenin de yasalara aykırı olduğunun altını çizdi.

RTÜK Üyesi Mehmet Dadak karşı oy yazısında, ATV-Sabah Grubu’nun Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık Anonim Şirketi’ne satışının RTÜK Yasası’nın “bankacılık yapan bir gerçek ya da tüzel kişinin televizyon veya radyo yayıncılığı yapamayacağı ve aynı şirketin ancak bir radyo ve bir televizyon işletmesi kurabileceği" hükümlerine aykırı olduğunu belirtti.

7 Şubat’taki toplantıda ATV- Sabah Grubu’nun satışına karşı oy veren Dadak, kaleme aldığı gerekçesinde, “Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık Anonim Şirketi’nin yüzde 58 hisse ile hakim ortağı durumunda bulunan Çalık Holding A.Ş, aynı zamanda Çalık Yatırım Bankası’nın da hakim ortağı durumundadır.

Yine Turkuvaz’ın ortağı ve yönetim kurulu üyesi olan Sayın Ahmet Çalık da aynı şekilde Çalık Yatırım Bankası’nın yönetim kurulu başkanı ve birinci derecede yetkili yöneticisi durumunda bulunmaktadır. Bu durum 3984 sayılı yasamıza açıkça aykırıdır" dedi.

EN FAZLA BİR TELEVİZYON VE BİR RADYO İŞLETMESİNE SAHİP OLUNABİLİR
Dadak, karşı oy yazısında ayrıca yasaya göre “radyo ve televizyon yayın izninin, Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre sadece radyo ve televizyon yayıncılığı, haberleşme, eğitim, kültür ve sanat amacıyla kurulmuş anonim şirketlere verilebileceğiöni belirterek “üretim, yatırım, ihracat, ithalat, pazarlama ve finans kurum ve kuruluşlarına" yayın izni verilemeyeceğinin açıkça hüküm altına alındığını ifade etti. Dadak, bu hükümler çerçevesinde “Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık Anonim Şirketi’ne yayın izni verilmiş olması yasamıza açıkça aykırıdır" dedi.

RTÜK Üyesi Dadak, öte yandan Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık Anonim Şirketi’nin sadece radyo ve televizyon yayıncılığı yapmak amacıyla kurulmuş olmasının şartı yanında bu çerçevede en fazla bir televizyon ve bir radyo işletmesine sahip olabileceğine dikkati çekti.

Satışı onaylayan Üst Kurul’un çoğunluk kararında, şirket yapısının 29. maddeye uygun olmadığı kabul edilerek, Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş’ye şirket statüsünün tadili için 3 aylık süre verilmesinin de hukuken yanlış olduğunu ifade eden Mehmet Dadak şunları kaydetti:

“Yasamızın 29/j bendindeki hüküm, RTÜK Yasası kapsamında ’halen yayın yapmakta olan’ bir şirketin yani mevcut bir yayıncının hisse yapısında değişiklik oluştuğunda, bu yeni değişiklikten kaynaklanabilecek yasaya aykırılığın giderilmesi için mevcut yayıncı şirkete süre tanınmasını düzenler. Oysa konumuz olan ATV-Sabah bütünlüğünün satışında bu durum yoktur. Konumuzdaki olayda, bir yeni şirket (Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş.) yayıncılık yapmak için RTÜK Yasasına tabi olan yayıncı kuruluşu (ATV televizyonu ile Radyo City) almak ve bu yolla yayıncı olmak istemektedir.

İşte bu nedenle de yayıncı olmak isteyen bu yeni şirketin 29’uncu maddenin (a) ve (b) bendlerine uygun olarak kurulmuş olması gerektiği açıktır. RTÜK ancak ATV’nin mevcut yayıncı şirketi olan Merkez ATV Televizyon Prodüksiyon A.Ş’nin hisse yapısında bir aykırılık oluşursa, bu aykırılığı gidermesi için 29/j bendine göre Merkez ATV Televizyon Prodüksiyon A.Ş’ye, ‘Hisse yapınızı 29’uncu maddeye uygun hale getir’ diyerek süre verebilir. RTÜK’deki geçmiş uygulamalar da bu şekilde olagelmiştir."

"ONAY KARARI HUKUK DEVLET İLKESİNİ ZEDELER"
RTÜK Yasası’na göre yapılması gerekenin dosyanın 29. maddeye aykırılıkları nedeniyle TMSF’ye iade edilmiş olması gerektiğini belirten Dadak, “TMSF’nin de 3984 sayılı Yasa’nın 29’uncu maddesini dikkate alarak, kurulmuş A.Ş’lere yeniden ihale etmesi gerekirdi. Bu nedenle bu satışın 3984 SY’ya aykırı olduğu halde onaylanmasıyla, yayıncılık mevzuatımızın beyni olan sahiplik statüsünün ağır darbe aldığı ve hukuka aykırılık oluştuğu düşüncesindeyim" dedi.

Bu onay kararının hukuk devleti ilkesini zedeleyeceğini, doğurabileceği muhtemel sonuçlarıyla da kamu alacağının zarara uğrayacağını savunan Dadak “Yukarıda açıkladığım gerekçelerle, çoğunluk kararında da belirtildiği gibi 3984 SY’nın 29. maddesi (a) ve (b) bendlerine açıkça aykırı olan ATV-Sabah iktisadi ve Ticari Bütünlüğünün, 3984 sayılı yasaya göre her türlü hak ve izinlerinin Turkuvaz Radyo Televizyon Gazetecilik ve Yayıncılık A.Ş’ye devri kararına karşıyım" diye konuştu.

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious