Sinan'ın izinde bir kadın ve camisi!

Sinan'ın izinde bir kadın ve camisi!.12819
  • Giriş : 09.05.2009 / 18:00:00
  • Güncelleme : 09.05.2009 / 17:59:20

Semiha Şakir Vakfı'nın yaptırdığı modern Şakirin Camisi törenle ibadete açıldı.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:



Mimar Sinan'ın, büyük eserler kazandırdığı İstanbul'da ona yakışan bir cami ölümünden yıllar sonra ibadete açıldı. Modernle gelenekseli birleştiren Şakirin Camisi'nin tasarımcısı Zeynep Fadıllıoğlu, Sinan'ın eserlerinden etkilendiğini saklamıyor: "Onun camilerini seviyorum!" Tarihte ilk defa bir kadının tasarladığı cami olan Üsküdar'daki Şakirin Camisi, dün cuma namazının ardından törenle ibadete açıldı. Törene katılan isimlerden biri Başbakan'ın eşi Emine Erdoğan oldu. Emine Erdoğan, Zeynep Fadıllıoğlu'na şu sözlerle teşekkür etti: "Caminin her köşesi muhteşem bir şekilde işlenmiş. Her bir noktasına, her bir zerresine, el emeği verilmiş göz nuru dökülmüş. Şatafat yok, abartı yok! Bu eser, İslam medeniyetinde kadın ile cami arasına mesafe konulmadığının adeta bir ispatı."

"ALLAH SEVGİSİYLE..."

Diyanet İşleri Başkanı Ali Bardakoğlu da Fadıllıoğlu'nu ve ekibini Kuran'dan bir ayetle övdü; "Allah'ın mescitlerini, ancak ve ancak Allah'a ve ahiret gününe inanan, ibadetlerini yerini getiren ve Allah'tan başkasından korkmayan güzel insanlar imar eder!" İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da, "Geleceğe güzel eserler bırakmak zorundayız. Semiha Şakir Vakfı'na özellikle teşekkür ediyorum" diye konuştu. Semiha Şakir Vakfı, Türkiye'nin her yerinde pek çok hayrata imza attı. Ancak "Müteşekkir" anlamına gelen Şakirin Camisi'nin aile için ayrı bir önemi var. Dina Şakir, bu teşekkürü şu sözlerle dile getirdi: "Semiha Şakir Vakfı'nın emel ve hayalleri bu eserde yer almıştır." Törenin ardından Vakıf, protokolle camiyi Diyanet İşleri Başkanlığı'na devretti. Ardından camide ilk namazı; cuma namazını imam Ramazan Kutlu kıldırdı.

İÇ TASARIMINDA BİR KADIN

Projesini mimar Hüsrev Tayla'nın yaptığı Şakirin Camisi'nin bir özelliği de tarihte iç tasarımcısının kadın olduğu tek cami olması... Zeynep Fadıllıoğlu, uluslararası arenada modern tasarımlarıyla tanınan bir isim. Fadıllıoğlu, Şakirin'i tasarlarken o kadar da zorlanmadığını ifade ediyor. Bunun nedeni ise cami kültürüne hele hele Mimar Sinan'ın eserlerine aşina olması; "Onun camilerini çok seviyorum. Camilerinde çok çalıştım, çok vakit geçirdim..." diyor. Şakirin Camisi'nin tasarımında hata yapmamak için çok dikkatli davrandığını ifade eden Fadıllıoğlu, "İslami hayat tarzını bilmek başka, tasarım yapmak başka... Hata yapmamak için çok dikkatli davrandım. Her bir ayrıntıyı defalarca elden geçirdim" diyor. Peki bu cami kaç liraya mal oldu? Bu noktada Zeynep Fadılloğlu oldukça ketum: "Şakir Ailesi bu mevzuda oldukça hassas. Maliyetten çok ibadethanenin manevi değerini öne çıkarmak istiyorlar." Maliyet her ne kadar sır olarak kalsa da Şakirin Camisi'nde kullanılan malzemelere bakıldığında öyle ucuza mal olmadığı aşikâr.

Modern ve gelenekselin buluşması

Caminin dış cephe ve zemin kaplamaları Kayseri taşından. Uygulama, tanınmış mimar aynı zamanda ressam Kadir Akorak'a ait... Alüminyum olan ana kubbe cepheleri, kadınlar mahfili, korkuluk ve revaklardaki şebekeler Selçuki dökmeyle Kaya Kalaycı tarafından yapılmış. Kubbe kaplama malzemesi olarak balık pulu formunda kompozit levhalar kullanılmış. Ultra modern ışık efektleriyle oluşturulan mavi kubbenin tasarımı ise İngiliz sanatçı Arnold Chan imzalı... Ana kubbe iç cephe kaplamaları, Kuran'dan Nur Suresi ile işlenmiş. Satır aralarındaki desenler yine ünlü bir sanatçı olan Orhan Koçan'ın elinden çıkmış. İç avlu giriş kapıları, ana kubbe giriş kapısı ve sergi alanı giriş kapısı da Koçan'ın eseri. Ana kubbe zemin renginde Tophane işi renklerden esinlenilmiş. Çarkıfelek tasarım ve uygulama, Hüseyin Kutlu ve Semih İrteş tarafından gerçekleştirildi. Ana kubbe ortasındaki Kuran ayetleri Fatr ve Mülk surelerinden oluşuyor. Minber, Zeynep Fadıllıoğlu'nun ekibi Zf Design tarafından tasarlanmış. Minberin üzerine kâinatı temsil eden yaprak formları, Prof. Tayfun Erdoğmuş tarafından yerleştirildi. Mihrap da aynı isimlerin elinden çıkma. Avize içerideki en modern tasarım; pleksi, metal, ayna ve cam taşları bir arada kullanıldı. Orhan Koçan ve Nahide Büyükkaymakçı tarafından yapılan dev avizede Allah'ın 99 ismi ve Nur Suresi yer alıyor. İç avluda bulunan şadırvan tasarımı ve uygulaması da William Pye'ın elinden çıkma.

Sabah

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious

*

*


*