Türk müziği nereye gidiyor?

  • Giriş : 29.07.2006 / 00:00:00

Kültür ve Turizm Bakanlığı Devlet Güzel Sanatlar Genel Müdürü Bayram Bilge Tokel, Türk müziğinde bir kısırlaşma yaşandığını söyledi.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


Eskişehir Odunpazarı Belediyesi tarafından Yunus Emre'yi tanıtmaya yönelik proje kapsamında gerçekleştirilen beste yarışması sonuçlandı. Türkiye genelinde düzenlenen yarışmada Yunus Emre'nin şiirleri çeşitli makamlarda bestelendi. Kültür ve Turizm Bakanlığı Devlet Güzel Sanatlar Genel Müdürü Bayram Bilge Tokel'in başkanlığını yaptığı juri yarışmaya katılan 247 eser arasından ilk 15 sırayı alanları belirledi.

Yimpaş Otel'de düzenlenen basın toplantısında dereceye giren isimler açıklandı. Buna göre, Kütahya'dan İsmail Selman Coşkun ilk sırayı alırken Aydın'dan Mehmet Çelik Demir ikinci, Ankara'dan Erkoç Tosun da üçüncü sırada yer aldı. Juride yer alan Anadolu Üniversitesi Halkbilim Araştırmaları Merkezi Türk Halk Müziği Öğretim Görevlisi Pelin Altıntaş da dereceye giren eserlerden birini seslendirdi.

Yunus Emre'yi daha iyi tanıtmanın yanı sıra THM'yi zenginleştirmek, Türk müziğine yeni besteler kazandırmak amacıyla yarışmayı düzenlediklerini ifade eden Odunpazarı Belediye Başkanı Burhan Sakallı, "Tasavvuf musıkisi dışında Yunus Emre'nin şiirlerinin THM'ye uygun olarak işlenmesi, Türk müziğinde güfte zenginliğinin yeni eserlerle desteklenmesi amacıyla yarışmayı gerçekleştirdik. Aynı şekilde Yunus Emre'nin evrensel mesajlarının müzik yoluyla geniş kitlelere ulaştırılmasını amaçladık. Yarışmada dereceye giren bestecilerimize ilerleyen tarihte ödül töreni düzenleyeceğiz ve bu eserler bir CD'de toplanarak dağıtımı yapılacak." diye konuştu.

Toplantıda basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Kültür ve Turizm Bakanlığı Devlet Güzel Sanatlar Genel Müdürü Bayram Bilge Tokel, son dönemde Türk müziğinde bir kısırlaşmanın yaşandığını söyledi. Bunun nedenini geniş kitlelerin popüler olanın peşinden gitmesine bağlayan Tokel, " Öyle makam ve usüller var ki bir ya da iki beste yapılmış ondan sonra bestecilerin dahi gündemine gelmemiş. Halk zaten bilmiyor. Bu alanda bir kısırlaşmanın olduğu muhakkak. Günümüzde geniş halk kitleleri daha çok popüler olanın peşinde olduğu için bu alandaki gerçek birikimimiz yansımıyor. Klasik müziğimizde durum bu. Halk müziğinde de TRT döneminde anonim olanlar kullanılıyordu. Son 10-15 yılda beste eserlerde kullanılıyor. Son dönemde ise daha çok sözleri ilk duyulduğunda kulağa hoş gelen, akılda kalan yani popüler unsurlar taşıyan güfte ve besteler tercih ediliyor. Bu da Türk şiirini, müziğini, edebiyatını yansıtmıyor. Dolayısıyla bir kısırlaşma dönemi yaşanıyor. Bu bir gerçek. Bu tür yarışmalarla yeni açılımlar sağlanacağını, Türk müziğinin kendiliğinden bir dinamizm kazanacağını düşünüyorum." diye konuştu.

Düzenlenen yarışmalara ilginin beklenenin üzerinde olduğunu söyleyen Tokel, "6-7 ay kadar önce Kültür ve Turizm Bakanlığı olarak az kullanılan makam ve usüllerde Türkiye genelinde bir yarışma düzenledik. Yarışmaya başlamadan önce katılım olur mu diye çok tereddüt ettik. Koskoca bakanlığın düzenlediği yarışmaya 15-20 kişi katılırsa ne yaparız, fiyasko olur diye endişelendik. Ama 540 civarında eser katıldı. Böylesine zor bir alanda bir yarışma yaptık ve bu kadar eser katıldı. Odunpazarı Belediyesi'nin düzenlediği beste yarışması da bu doğrultuda bir yarışmaydı ve Türkiye'nin dört bir yanından çok sayıda eser katıldı. Bu tür gayretlerle Türk müziği kısırlaşmaktan kurtulacak, dinamizmini yakalayacaktır." dedi.

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious