Türk sinemasının yıldız kadınları

Türk sinemasının yıldız kadınları.11837
  • Giriş : 27.04.2008 / 21:25:00
  • Güncelleme : 27.04.2008 / 20:47:26

Sinema tarihçisi Agâh Özgüç, ‘Türk Sinemasının Kadınları’ adlı kitabıyla aralıyor.

Facebook Twitter
Yazı Boyutu:


12 yıldızın hayatına mercek tutan Özgüç, Yeşilçam’ın yıldızlarının yanı sıra 1980 sonrası değişen kadın imajını, günümüz medya magazin çağı yıldızcılığını da okuyucusuna aktarıyor.

Türk seyircisi onları çok sevdi. Beyazperdeye adım attıkları ilk günden beri her filmleri her hareketleri yakından takip edilen kadın yıldızlar, Türk seyircisinin düşlerini süsledi. Ancak bu kadar çok bilinen ve hayatın her alanına sızarak karşılık bulan bu kadınlar, her daim göz önünde olmalarına rağmen çok az gerçek hayatlarıyla tanındılar. Sinema dünyasının düşsel gerçeğiyle hayat gerçeği birbirine uymayan Yeşilçam yıldızları hakkındaki sis perdesini sinema tarihçisi Agâh Özgüç, ‘Türk Sinemasının Kadınları’ adlı kitabıyla aralıyor. 12 yıldızın hayatına mercek tutan Özgüç, Yeşilçam’ın yıldızlarının yanı sıra 1980 sonrası değişen kadın imajını, günümüz medya magazin çağı yıldızcılığını da okuyucusuna aktarıyor. 20 bin fotoğraf arşiviyle Yeşilçam yıldızlarının kendilerinin bile unuttuğu birçok görüntüsüne sahip olan Özgüç, birçok kadın sanatçıyla ilk kez röportaj yapan gazeteci olma özelliği de taşıyor. Okuyucuyu Türk sinemasının ilk yıllarından günümüze kadar gelen kadın oyuncularla bir yolculuğa çıkartan Özgüç, çok sevilmelerine rağmen yıldızların gerçek hayatta asla mutlu olamadıklarını belirtiyor.

Adnan Menderes’i ve Celal Bayar’ı evinden kovan kadın

Cahide Sonku: Yükseliş döneminde Cahide Sonku, Ayazpaşa’da Kunt Palas ve Ankara Palas adlı süper lüks dairelerinde, Yeniköy’deki yazlık villasında kraliçeler gibi yaşar. ‘Tütün kralı’ yakıştırmasıyla tanınan milyarder İhsan Doruk’un eşidir. Bu dönemde kendini beğenmiş, hırçın ve şımarık bir kadın portresi sergiler. Bu şımarıklık Cumhuriyet Türkiye’sinin Başvekili Adnan Menderes’e kadar varır. Eşi, Başvekil Adnan Menderes ve Celal Bayar gibi isimlerle çok samimidir. Menderes bir gece İhsan Bey’in ısrarıyla evine gittiğinde çok tatsız bir olayla karşılaşır. Tiyatrocu dostlarıyla sohbet eden Cahide, Menderes’in karşısında ayağa kalkmaz. Neden sonra uzandığı koltuktan hırsla fırlayıp kocasına döner ve “İhsan arkadaşlarımla hiç rahat edemeyecek miyim?” diye bağırır. Ancak zaman içinde bağımlısı olduğu alkol, Sonku’nun sonu olur. Bir dönemin efsane kadını Cahide, Beyoğlu’nun arka sokaklarında elinde mavi ispirto şişesiyle dolanır. Cahide Sonku, bu düşüşün nedenleri sorulduğunda, kimseyi suçlamadan, “Ben düşmedim. Bu hayatı kendim istedim ve kendim seçtim.” ifadelerini kullanır. Cahide Sonku, pırıltılı yaşamının ardından yalnız ve sefil bir biçimde hayata gözlerini yumar.

İtalyan sinema yıldızı Anna Magnani’ ye benzetilen oyuncu

Sezer Sezin: İtalyan aktrislerine benzeyen sanatçı olarak ünlenir. Şoför Nebahat filmiyle hatırlanan Sezin, Memduh Ün’ü yönetmenliğe çıkaran isimdir de aynı zamanda. Israrcı, inatçı, baskın ve inandığı her şeyin üzerine sezgileriyle, ama akılcı yaklaşımıyla tanınır.

Sakıp Sabancı’nın âşık olduğu kadın

Neriman Köksal: 1.74 boyunda, dalgalı, bukleli kıvır kıvır saçları, akça pakça yüzü, yuvarlak çehresi, etine dolgun iri kıyım yapısıyla Türk sineması için alışılmışın dışında bir tiplemedir. Sakıp Sabancı, hayatının anlatıldığı bir gazete röportajında bir hayranı olarak Köksal’a sırılsıklam âşık olduğunu söyler. Görüntüsünün aksine çok saf ve temiz bir kadın olan Neriman Köksal’ı şöhret hiç değiştirmez. İstiklal Caddesi’nde yürürken bir yapımcı tarafından keşfedilerek sinemaya giren Köksal, Türk izleyicisinin aklında gülen yüzüyle kalır.

Halkın acılı yüzü

Muhterem Nur: Üç arkadaş filmiyle ünlenen Muhterem Nur, geleneksel aileyi, ezilen sömürülen teslimiyetçi kadınları temsil eder. Boyu kısa olduğu için karşılıklı oynadığı bazı jönlerle boy dengelemesi açısından Nur’un ayaklarının altına takoz koyulur.

Burjuvazinin küçük hanımefendisi

Belgin Doruk: Köklü bir Osmanlı ailesinin kızı. Burjuvazinin küçük hanımefendi rollerini oynar. Doruk, Yıldız Dergisi’nin düzenlediği yarışma sonucu sinemaya girip de yıldız olan ilk kadın oyuncudur.

1952 yılında başlayıp 1972’de son bulan sinemadaki 20 yıllık hayatı boyunca popülerliğini hep korur. Sinema sonrası hayatı ise gizli acılarla doludur. Evine kapanıp insanlardan kaçar, aldığı aşırı kilolarla savaşır. Depresyonlar, hastaneler, haplarla yaşanan günler ve varlıklı bir ailenin çocuğu olan kocası Özdemir Birsel’in işlerinin bozulmasıyla hayatının son günlerini çok zor geçirir.

Erkek Fato

Fatma Girik: Uzun yıllar annesiyle birlikte figüranlık yapar. Hatta o yıllarda Atıf Yılmaz’ın karşısına getirilen Girik, yönetmen tarafından beğenilmez. Atıf Yılmaz, “Ben güzel bir kız istemiştim.” diyerek, daha sonra ‘Erkek Fato’ olarak ünlenecek Fatma Girik’e rol vermemiş.

Burun estetiği olan ‘Sultan’

Türkan Şoray: Yeşilçam’ın gelmiş geçmiş en çok sevilen kadını olan Şoray, komşu kızının ısrarıyla Türker İnanoğlu ile tanışır. İlk döneminde burun yapısı kusurlu gibi görünse de birkaç yıl sonra estetik operasyonla o görüntüyü değiştirip Türk sinemasının en iyi resim veren kadın oyuncularından biri olacaktır. Her yıl çektiği film sayısı 10’un altına düşmez. Giderek bu sayı 14 filme kadar tırmanır. Işıkçısından set görevlisine, yönetmenine kadar herkesin âşık olduğu kadın, Acı Hayat’la iyi bir başarı yakalar. 18 maddelik ‘Şoray Kanunları’yla Yeşilçam’a farklı bir soluk getirir.

Yeşilçam’ın Polyanna’sı

Hülya Koçyiğit: Türk sinemasının en şanslı oyuncusu olarak kabul ediliyor. Çünkü daha ilk filmi olan Susuz Yaz’la ilk uluslararası büyük ödül olan Altın Ayı’yı alır. Oynadığı karakterlerdeki masumiyet ve içtenlik nedeniyle Türk seyircisinin en çok sevip, benimsediği kadın oyuncudur.

Kadının Batılı yüzü

Filiz Akın: Göksel Arsoy, Belgin Doruk’la anlaşmazlığa düşerek yollarını ayırınca kendisine yeni bir partner arar. Bu nedenle Artist Dergisi’nde bir yarışma başlatılır. Yarışmanın galibi 19 yaşındaki kolejli bir kız olan Filiz Akın’dır. Böylece iki büyük Yeşilçam starının aralarındaki sürtüşme, Türk sinemasına yeni bir yüz kazandırır.

ZAMAN PAZAR

Facebook Twitter Yahoo Google Linkedin Stumbleupon Delicious