Eski ABD Başkanı Joe Biden’ın yönetimi tarafından alkole bağlı sağlık risklerini araştırmak üzere görevlendirilen bir çalışma, Başkan Donald Trump’ın yönetiminin yeni beslenme kılavuzlarında bu bulgulara yer vermemesi üzerine bağımsız olarak yayımlandı. Araştırma, günde bir kadeh içkinin bile sağlık risklerini artırdığını ve hiçbir alkol seviyesinin ölüm oranı üzerinde koruyucu bir etkisi olmadığını ortaya koydu. Araştırmacılar, “ılımlı” olarak kabul edilen tüketim seviyelerinin bile erken ölüm riskini ve kalp hastalığı ile kanser dahil 200’den fazla hastalığın görülme ihtimalini yükselttiğini belirtti.
TRUMP YÖNETİMİ ARAŞTIRMAYI KILAVUZA ALMADI
Söz konusu çalışma, yeni beslenme kılavuzlarının hazırlanmasına yardımcı olması amacıyla yapılan iki hükümet değerlendirmesinden biriydi. Yıl başında yayımlanan kılavuzlar, “daha iyi bir genel sağlık için daha az alkol tüketilmesi” tavsiyesinde bulundu. Ancak bağımsız olarak yayımlanan çalışmanın yazarları, bu tavsiyenin içki içmenin riskleri konusunda ayrıntılı ve pratik bir uyarı içermediğini söyledi. Biden döneminde görevlendirilen çalışmada yer alan yetkililerden biri, Trump yönetimini araştırmayı “kenara itmekle” suçladı. Suçlamaları yönelten isim, yıllar süren çalışmaya liderlik eden ve hükümetteki işten çıkarmalar kapsamında geçen yıl işten çıkarılan Robert Vincent oldu. Vincent, çalışma ile birlikte yayımlanan bir başyazıda, alkol politikasının karşı karşıya olduğu zorlukların bilimsel belirsizlikten değil, ticari çıkarların politika ile çatıştığı durumlarda kanıtların anlamlı bir şekilde dikkate alınıp alınmayacağı sorusundan kaynaklandığını ifade etti.
ALKOL SEKTÖRÜ ARAŞTIRMAYA KARŞI HAREKETE GEÇTİ
Araştırmanın taslak raporunun geçen yıl yayımlanmasının ardından alkol endüstrisi harekete geçerek çalışmayı itibarsızlaştırmak için kampanyalar başlattı. Temsilciler Meclisi Denetim Komitesi de araştırmayı eleştirerek “ön yargılarla dolu” olduğunu ve yazarların geçmiş araştırmaları ve bağlantıları nedeniyle önceden belirlenmiş sonuçlara sahip olduğunu iddia etti. Sağlık ve İnsan Hizmetleri Bakanlığı Sözcüsü Emily Hilliard ise çalışmanın dikkate alınmadığı yönündeki iddiaları reddetti. Hilliard, bakanlık ve Tarım Bakanlığı’nın çalışmayı mevcut tüm bilimsel kanıtlarla birlikte değerlendirdiğini ve kılavuzların tek bir rapor ya da analize değil, bilimsel kayıtların bütününe dayanarak hazırlandığını söyledi.
ARAŞTIRMACILAR BULGULARINI SAVUNUYOR
Robert Vincent, Associated Press’e yaptığı açıklamada araştırmacıların çıkar çatışmaları açısından titizlikle incelendiğini ve bulguların bilimsel olarak sağlam olduğunu belirtti. Vincent, Trump yönetiminde görev yaparken çalışmayı durdurmasının istendiğini ancak bunu yapmadığını iddia etti. Amerikan Alkollü İçkiler Konseyi’nin bilim ve araştırmadan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Amanda Berger ise meclis komitesinin bulgularının çalışmanın “telafisi mümkün olmayacak şekilde kusurlu” olduğunu gösterdiğini öne sürdü.
DAHA DETAYLI VE GÜÇLÜ BİR UYARI İHTİYACI
Trump yönetiminin yayımladığı beslenme kılavuzları “daha iyi genel sağlık için daha az alkol” tavsiyesinde bulunsa da araştırmacılar, bu tavsiyenin yeterli olmadığını ve mevcut yetişkin içicilerin günde bir kadeh veya daha az tüketmesi yönünde daha ayrıntılı ve güçlü bir öneriye ihtiyaç olduğunu söyledi. Çalışmanın yazarlarından Dr. Timothy Naimi, kılavuzdaki mesajın bilimleriyle uyumlu olduğu için memnuniyet duyduğunu ancak insanlara miktar bilgisi vermenin gerçekten bilgilendirici bir kılavuz için gerekli olduğunu vurguladı.
ILIMLI ALKOL TÜKETİMİNİN FAYDASI YOK
Çalışma, hükümete beslenme kılavuzları için yardımcı olması amacıyla yapılan bir diğer araştırmadan farklılaştı. Diğer araştırma, ılımlı alkol tüketiminin tüm nedenlere bağlı ölüm riskini azalttığını ancak bazı hastalıkların riskini artırdığını belirtmişti. Yeni çalışmanın yazarları, kafa karıştırıcı faktörlerden kaçınmak için tüm nedenlere bağlı ölümleri değil, doğrudan alkole atfedilen ölümleri incelediklerini söyledi. Araştırmacılar ayrıca, Medicare ve Medicaid Hizmetleri Merkezi Yöneticisi Dr. Mehmet Oz’un alkolün “insanları bir araya getiren bir sosyal kayganlaştırıcı” olduğu ve sosyalleşmenin sağlık yararları bulunduğu yönündeki açıklamalarına da yanıt verdi. Dr. Timothy Naimi, bulguların “daha azın daha iyi olduğu” yönündeki son bilimsel verilerle uyumlu olduğunu belirtti. Daha önceki yıllarda ılımlı alkol tüketiminin kalbe faydalı olduğu düşünülse de daha iyi araştırma yöntemleri bu fikrin geçerliliğini yitirmesine neden oldu. Araştırmacılar, Amerika Birleşik Devletleri’nde 12 yaş ve üzeri her iki kişiden birinin son bir ayda alkol tükettiğini ve bunun ülkedeki en yaygın bağımlılık yapıcı madde olduğunu ifade etti. Bir kadeh içki, yaklaşık 355 mililitrelik bir bira, 150 mililitrelik bir kadeh şarap veya bir shot sert içkiye eşdeğer kabul ediliyor.